Om Tranen

Tranen

Tranen er Gentofte Kommunes udstillingssted for samtidskunst og har til huse på Gentofte Hovedbibliotek.

Tranen er en legendarisk udstillingsplatform for kunstneriske nybrud på den  eksperimenterende samtidskunstscene. Der præsenteres årligt 6 udstillinger á 2 måneders varighed – både solo- og gruppeudstillinger – af yngre, professionelle kunstnere fra ind- og udland.

Gentofte Hovedbiblioteket er opført i 1985 og tegnet af arkitekt Henning Larsen. Tranen er med sit karakteristiske, hvide nicheformede udstillingsrum på 110m2, balkon på to sider, højt til loftet og stort naturligt lysindfald et unikt udstillingsrum. Samtidig fungerer Tranen som en flydende og integreret del af bibliotekets arkitektur og rum.

Tranen ønsker at give sit publikum mulighed for at møde og opleve alsidigheden i samtidskunstens tendenser, udtryk og genrer på et højt kunstnerisk niveau. Tranen søger at favne sit publikum med både åbenhed og udfordring. Med udgangspunkt i samtidens problemstillinger og tematikker bidrager Tranen til at skabe nærværende debat og refleksion om samtidskunsten, der formidles til både børn, unge og voksne.

Historie

Tranen har eksisteret som udstillingssted for kunstneriske nybrud siden 1970. Dengang under navnet Tranegården. I 1985 flyttedes den til det nyopførte Gentofte Hovedbibliotek og fik navnet Traneudstillingen. I 2015, 30 år senere hedder kunstinstitutionen blot Tranen.

På Tranegården blev der i perioden 1970 – 1985 udlånt kunstbøger og kunstværker til hjemlån. Samtidig fungerede Tranegården som kommunens udstillingssted for den nye, moderne kunst.  I et samarbejde mellem bibliotekets kunstbibliotekarer, Gentofte Kunstvenner og de unge kunstnere blev der i perioden arrangeret en lang række eksperimenterende kunstprojekter med deltagelse af kunstnere fra både fra ind- og udland.  Tranegården eksisterede i 15 år som udstillingssted og kunstbibliotek og opnåede i perioden en markant faglig og kunstnerisk anerkendelse blandt flere af tidens fremtrædende kunstinstitutioner i både ind og udland.

Bland en række toneangivende danske kunstnere som Albert Mertz, Hein Heinsen, Stig Brøgger, Per Kirkeby og Børn Nørgaard, har flere af de amerikanske 60-er-konceptkunstnere som Sol Lewitt, Bruce Naumann, Dennis Oppenheim og Robert Rauchenberg også udstillet på Tranegården.

I 1980-erne blev kunstnergruppen ”De Unge Vilde” aktive på Tranegården og skabte blandt andet den nu legendariske udstilling Kniven på Hovedet, 1982.  En udstilling, der med sin nye form for ekspressionisme vagte opsigt i det københavnske og danske kunstmiljø. “De Unge Vilde” markerede starten på en ny tid i dansk kunsthistorie og Tranegården var med til at bane vejen for dette nybrud.

I 1985 flyttede lukkede kunstbiblioteket Tranegården og flyttede ind på det nye hovedbibliotek på Ahlmanns Allé 6 i det nye arkitekttegnede udstillingsrum. I samme ombæring skiftede det navn til Traneudstillingen. Siden 1985 har Traneudstillingen vist mere end 250 udstillinger. Med sit fortsatte fokus på den yngre, eksperimenterende samtidskunst fra både ind og udland, arbejder Traneudstillingen fortsat på at viderefører arven fra Tranegården.