Kah Bee Chow

26. august – 22. oktober 2017.

På sin første soloudstilling i Danmark trækker kunstner Kah Bee Chow på familielighed mellem former og etymologier vedrørende dyr, kroppe og forskellige former for beskyttelse og byggeri. Udstillingstitlen består af to kinesiske karakterer, der oversættes til havskildpadde. I skabelsesberetninger fra hele verden optræder skildpadden som et fundament; den bærer verden på sit skjold. Det latinske ord testūdō betyder oprindeligt skildpadde. Det blev også brugt i romersk oldtid til at beskrive militære formationer bestående af overlappende skold. Chow sætter disse ligheder og ekkoer i svingninger på tværs af udstillingen i materialer, linier, rum og buttede proportioner. Tranens marmorgulv og ovenlys tjener kunstneren som udgangspunkt. Hun læser rummet som et snelandskab. En halvcirkulær stålstruktur markerer en cirkulær afskærmning, en konstellation af kurvede aluminiumsplader antyder arkitektoniske mindstedele blandt mulige livsformer og -cyklusser. En video registrerer, hvordan den malaysiske ø Penang er ved at miste sine konturer, der tegner omridset af en skildpadde. Byggeri breder sig ud i havet og ændrer kystlinien. Chows udstilling spreder sig også. På vinduerne ved udstillingsrummets tilstødende café har Chow opklæbet vinyldesigns baseret på kinesiske skrifttegn, skildpadder, fugle og andre figurer. Udstillingen ledsages af en folder med en tekst skrevet af kunstneren.

Kah Bee Chow (f. 1980) voksede op i Penang, Malaysia, og Auckland, New Zealand. Hun er uddannet på Kunstakademiet I Malmø, hvor hun bor og arbejder. Udstillingen er støttet af Gentofte Kommune, Statens Kunstfond og Fondet for Dansk-Svensk Samarbejde.

Læs mere om udstillingen her

  /