TALK: IKKE-KUNSTENS HISTORIE: PART 3
Velkommen til tredje del af en serie foredrag om IKKE-KUNSTENS HISTORIE, hvor Toke Lykkeberg, kurator og leder af udstillingsstedet Tranen, endevender hovedværker inden for avantgarde-kunsten fra midten af det 19. til midten af det 20. århundrede og vender kunsthistorien på hovedet.
I en gennemgang af nøglefigurer fra impressionisten Édouard Manet til popkunstneren Andy Warhol præsenteres kunstens fortrop som kulturens bagtrop. Mange af de største nybrud inden for moderne kunst er nemlig kun nye i kunstverdenen. De moderne avantgardekunstnere er inspirerede af satirikere, designere og andre kreatører, hvis produkter ikke har samme status af kunst. Foredragene introducerer nogle af historiens mest berømte og berygtede kunstværker. Samtidig oplyses underbelyste kulturelle strømninger såsom fransk karikaturtegning og amish kviltning. Under titlen "Duchamp og Les Incoherents: Opfindelsen af readymaden" tager det tredje foredrag afsæt i dadaisten og surrealisten Marcel Duchamps (1887-1968) mellemværende med de såkaldte franske "inkohærente kunstnere".
Det er velkendt, at Marcel Duchamp revolutionerede kunsthistorien i 1910'erne ved at proklamere fundne genstande som et flasketørrestativ og en pissekumme for kunst. Det er imidlertid stort set overset, at satirikere, illustratorer og andre kreative kræfter gjorde nøjagtig det samme 30 år tidligere i Paris. I foredraget vil Toke Lykkeberg forklare, hvorfor den vigtigste og mest refererede kunstner i det 20. århundrede, Marcel Duchamp, i dag hyldes for en serie af kunstneriske nybrud, der vakte stor opsigt og debat allerede inden han blev født.
Lykkeberg, der er tidligere korrespondent i Paris, vil dykke ned i fransk og international kunst- og kulturhistorie i det 19. og 20. århundrede, hvor vor tids kunstbegreb ser dagens lys.